Besiktning och hemförsäkring
Lägenheten du flyttar till är besiktigad av oss och/eller vår fastighetsförvaltare. Du bör dock själv kontrollera din lägenhet vid inflytt. Kontakta oss inom en vecka om något är trasigt eller skadat.
Du som hyresgäst ansvarar för att skaffa hemförsäkring för dina privata tillhörigheter och lägenhetens innehåll. Fastighetens försäkring innefattar inte hyresgästens privata tillhörigheter utan endast fastigheten.
Hyra & betalning
Vi skickar löpande ut hyresavier med förtryckt inbetalningsbelopp. Det går att betala in hyran via bank, internetbank eller via posten.
Du är skyldig att betala hyra oavsett om du fått någon hyresavi eller inte. Kontakta oss om du inte fått någon hyresavi.
Om du inte betalar hyran i tid tar vi ut en förseningsavgift, och sedan även inkassoavgift om ärendet drar ut på tiden. Har du problem med en hyresinbetalning, kontakta oss omedelbart för att undvika detta.
Om vi vid upprepade tillfällen blir tvungna att använda inkassoföretag för att få in hyran eller vid återkommande sena betalningar riskerar du att bli av med lägenheten.
Så kommer lägenheten vara utrustad
Läs mer om vad din lägenhet kommer att vara utrustad med och få tips och råd om hur du nyttjar det på bästa sätt.
Sophantering
Sortera efter de anvisningar som finns i sophusen, se till att hålla rent och snyggt och att soporna är väl tillslutna. Möjligheterna att ta emot olika sorters avfall varierar mellan våra fastigheter.
Tänk på att respektera de rutiner som finns där du bor för att främja en ren och trevlig närmiljö! I en del fall finns möjlighet att ta emot tidningar & dyl. i speciella grovsoprum. Övrigt avfall transporterar du själv till kommunens återvinningsstationer.
Kabeltv
De flesta av våra lägenheter har tillgång till kabel-TV via det vanliga TV-uttaget. Ett basutbud med SVT 1, SVT 2, SVTB, Kunskapskanalen, TV4 samt ytterliga några kanaler brukar alltid finnas tillgängligt utan extra kostnad. Om du har kabel-TV i din fastighet kan du finna information om hur du beställer fler kanaler på den informationskanal som ingår i basutbudet.
Kontakta fastighetsförvaltaren vid frågor om vilka återförsäljare som är knutna till fastigheten.
Bredband
Hyresgäster har möjlighet att teckna bredband via en eller flera återförsäljare i berörd ort. Bredband via telefonjacket kan användas av alla våra hyresgäster, och erbjuds idag av de flesta teleoperatörer. Maximal hastighet på uppkopplingen varierar vanligtvis mellan ca 0,5-24 Mbit per sekund beroende på var du bor.
Kontakta en teleoperatör för mer information och för att teckna abonnemang.
Om du har tillgång till kabel-TV kan du också ha möjlighet att teckna bredbandsabonnemang via kabel-TV-nätet.
Parabolantenn
Enligt allmänna fastighetsrättsliga principer får en hyresgäst inte, utan hyresvärdens tillstånd, montera fast en parabolantenn eller andra föremål på fastighetens balkong, fasad eller fönster, eftersom skador och olägenheter kan uppstå.
Du får däremot placera en parabolantenn inne på balkonggolvet på en flyttbar ställning eller liknande, under förutsättning att parabolantennen inte till någon del befinner sig utanför balkongräcket eller riskerar att ramla ner från balkongen. Ta alltid kontakt med Fagersta Hem innan du sätter upp en parabol eller liknande.
Brandvarnare
Brandvarnare räddar liv. Alla lägenheter är utrustade med brandvarnare. Du som hyresgäst ansvarar själv för att den fungerar. Därför är det viktigt att du provar den regelbundet och byter batteriet vid behov.
Om det börjar att brinna, ring omedelbart 112 och begär brandkåren. Håll dörrar och fönster stängda för att hindra att elden sprids. De vanligaste brandorsakerna i ett hem är elektriska fel, torrkokning och levande ljus.
Hushållsmaskiner
Installation av diskmaskin, tvättmaskin och annan motsvarande utrustning kräver tillstånd från hyresvärden. Annars måste ingreppet återställas vid avflyttning, vilket innebär en ytterligare kostnad för dig som hyresgäst.
I de lägenheter som är förberedda för disk- och/eller tvättmaskin är det tillåtet att montera in hushållsmaskiner. Se till att det blir utfört av en fackman. Ev. skador på lägenheten som kan kopplas till egna installationer kommer krävas av hyresgästen. Ta alltid kontakt med Fagersta Hem före installation.
Att tänka på vid renovering och inredning
Möblering
Var försiktig vid möblering och renovering. Extremt slitage eller felaktiga materialval kan kräva återställning vid flytt.
Renovering
Målning och tapetsering som utförs på ett fackmannamässigt sätt är tillåten utan Fagersta Hem ABs medgivande. Tänk på att du måste återställa allt om du väljer färger som den kommande hyresgästen inte kan tänkas vilja ha. Det är dock inte tillåtet att ändra planlösningen, exempelvis genom att ta bort dörrar eller slå in väggar.
Behöver Fagersta Hem AB återställa renovering som inte utförts på ett fackmannamässigt sätt eller ej godtagbara färgval, debiteras hyresgästen vid utflytt.
Uppfästning
Använd rätt typ av fästkrokar när du hänger upp tavlor, så att tapet och vägg skadas så lite som möjligt. Ta ned spik och krokar från väggarna när du flyttar.
Våtutrymmen
Det är inte tillåtet att borra eller spika i badutrymmen, detta för att skydda tätskiktet.
Persienner
Persienner ingår inte i våra lägenheter. Det är tillåtet att montera persienner om det görs på ett fackmannamässigt sätt, du står för kostnaderna. Det händer att den som flyttar väljer att lämna kvar persiennerna. För trasiga persienner eller markiser kontaktar du en persiennfirma och du står för eventuella reparationskonstnader.
Välkommen till oss!
Vi hoppas att du ska trivas. Du får gärna höra av dig om några frågor dyker upp.
Telefon
08 – 51 511 811
E-post
info@fagerstahem.se